תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

הגדרת הצלחה מנקודת מבט יהודית

הצלחה היא מושג סובייקטיבי. ישנם אנשים שיגדירו את ההצלחה שלכם כמימוש עצמי, אחרים יגדירו הצלחה כעושר כספי, ישנם כאלה שיגדירו הצלחה כחיים רוחניים בעולם הגשמי שאנו חיים בו ועוד. לא מעט אנשים תוהים מהי הגישה של היהדות לגבי הצלחה. היהדות מתייחסת להצלחה כמושג רחב המאזן בין הישגים חומריים לבין הישגים רוחניים, כאשר גם מטרתם של ההישגים החומריים היא לגרום לאדם לעשות טוב בעולם, להתעלות בעצמו, להתקרב לבורא ולחיות חיים של שליחות ואמונה. היהדות רואה ערך בחיים של משמעות, תרומה ומטרות.

הצלחה חומרית ביהדות

הצלחה חומרית ביהדות נחשבת להישג, אם הושגה בצורה נאותה וטובה. הצלחה חומרית המבוססת על מעשים שליליים של האדם כגון: מרמה, שוחד, גניבה או כל מעשה אחר שמנוגד לרוח התורה וההלכה, היא לא הצלחה אמיתית. הצלחה חומרית המושגת בדרכים ישרות, בעבודה קשה, באמונה ובתפילה לשפע, היא הצלחה אמיתית. כמובן שהיהדות נותנת ערך לדרך ולא רק למטרה. אדם שעובד קשה מתוך מטרה להרוויח את הונו, הוא אדם שמגשים את מטרותיו והוא אדם שמצליח באמת שכן, לדרך יש חשיבות רבה, להשתדלות של האדם יש השפעה על מי שהוא וככל שאדם עמל יותר, כך הוא הופך להיות אדם שמבין את הערך במה שהוא משיג בסופו של דבר. כמובן שהצלחה חומרית ביהדות גם תבוא לידי ביטוי במעשים טובים שהאדם עושה עם כספו. אדם שהרוויח לא מעט כסף אך משתמש בו לצרכיו האישיים בלבד, פחות מצליח מאדם טוב, אשר משקיע את כספו גם במטרות צדקה וחסד.

הצלחה רוחנית ביהדות

הצלחה רוחנית ביהדות מקורה בהתנהגות מוסרית של האדם, בצמיחה אישית שלו, בחיים לפי התורה הקדושה מתוך ענווה וידיעה שכל מה שיש לנו בעולם, הוא מאיתו יתברך וגם שאדם נשלח לעולם לזמן קצוב, במטרה להגשים את שליחותו בעולם ולעשות טוב. כמובן שמעשי חסד וצדק גם הם מוגדרים כהצלחה רוחנית של האדם, עבודת השם של האדם והשגת מטרות בעבודת השם לרבות: תיקון המידות, הקפדה על הלכות, החמרה במקומות שטוב להחמיר ועוד, הם גם מוגדרים כהצלחה. אפשר לומר כי צמיחה רוחנית צריכה להיות שזורה בפעילות יומיומית ובמעורבות קהילתית.

איזון בין הצלחה חומרית להצלחה רוחנית ביהדות

ביהדות האיזון שבין הצלחה חומרית להצלחה רוחנית הוא חיוני ביותר לצורך חיים של משמעות. התורה מעודדת עמל וכן היא לא רואה פסול בעושר חומרי, אך לא למען האושר עצמו, אלא כאמצעי לקידום מצוות, תמיכה בקהילה ועשיית מעשים טובים. במקביל צמיחה רוחנית תקבל עדיפות באמצעות לימוד, תפילה, התנהגות מוסרית, קיום מצוות שבין אדם לחברו ועוד. האיזון המדובר יושג על ידי ראיית משאבים חומריים ככלים שונים שמטרתם היא להעשיר את המצב הרוחני, כאשר המטרה היא שהאדם לא יגיע למצב שבו הוא רודף אחרי העושר והדבר מאפיל על המחויבות שלו לערכים מוסריים ורוחניים. כמובן שביהדות יש מגוון תפילות להצלחה לרבות: תפילה להצלחה של האדם בעסקיו, תפילה להצלחת הבנים, תפילה להצלחה רוחנית או גשמית ועוד וכדאי להתפלל את התפילות הללו באופן יומיומי.

קרדיט תמונה PEXELS

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x