בודהיזםרפואה סינית

דוקטרינת Huai Xuan ונקודות מרכזיות אודות הטבע האמיתי של האדם

תרגום מאמר של ירון זיידמן, מייסד מרכז Hunyuan לרפואה סינית, בתחום הפריון והלידה, אשר בין השאר הולך בדרך שיטת הלב של Huai Xuan:

הנקודה הראשונה שארצה לדבר עליה מתייחסת לתוכנה של תיאוריית ה- Huai Xuan ובמיוחד למהותה המעודנת ביותר, שלא ניתן להתעלם ממנה.

זוהי גם נקודת מבט בסיסית שעלינו לקחת איתנו קדימה.

בתרגול של חמשת היחסים (אשר משמעותו היא 5 מערכות היחסים – אבא ובן, שליט ושר, בעל ואישה, אחים, חברים), אסור להיות נאמנים או מזלזלים בצורה עיוורת וטיפשית. עם זאת, עלינו להיות ברורים לגבי הנקודות החשובות ביותר בנושאים המרכזיים. אלה הם כדלקמן:

הנושא הראשון הוא “ההבדל בין שמיים מאוחרים לשמיים מוקדמים.”. זהו הדבר החשוב ביותר, התפיסה הבסיסית ביותר של Huai Xuan. ההבדל המכריע בין שושלת האן ושושלת סונג טמון בנקודה זו.

Huai Xuan מבדיל בין שמיים מאוחרים לשמיים מוקדמים.  Huai Xuanמאמין שעל פי מהות הקלאסיקה של קונפוציוס ומנצ’יוס, ובהתאם לרוח העומדת מאחורי הידע הבודהיסטי והטאואיסטי, כאשר מתייחסים לאדם ישנם שני שלבים – הזמן שלפני הלידה והזמן שאחריה. 

הזמן שלפני הלידה נקרא שמיים מוקדמים וזה שאחרי הלידה, שמיים מאוחרים.
כפי שציינו זה עתה, ספרי קונפוציוס ומנצ’יוס לא פירטו באופן ישיר ומקיף נושא זה. 

לדוגמא, הספר של מנציוס מדבר על “לבו של תינוק טהור”, יותר מפעם אחת.
מנצ’יוס אומר שכדי להיות אדם טוב, להיות חכם ואדם בעל מידות טובות, עליך לגלות מחדש את לב התינוק הטהור שבך. מה הכוונה במונח “תינוק טהור”? 

כאשר תינוק נמצא ברחם הוא נקרא תינוק טהור. מנצ’יוס גם אמר, “ממש כמו להגן על תינוק טהור, אתה צריך לחפש לב כנה, גם אם אתה לא נמצא בדיוק במרכז, אתה לא רחוק ממנו.” 

בהתבסס על מהות זו של Huai Xuan, לבו של תינוק טהור נקרא הטבע האמיתי.

מאיפה הטבע האמיתי הזה בא? הטבע נתן לו את זה, זה ניתן לו באופן טבעי.

המשמעות היא שלכל בן אנוש יש טוב טהור, הטבוע בפנים.

מנצ’יוס דיבר על כך שמה שהופך את האדם לשונה מחיית בר הוא זעום. למה הכוונה ב”זעום”? זה בדיוק טבע אמיתי זה, שהוא הטוב הטהור שהטבע נתן לאדם. 

אנו קוראים לזה הטבע האמיתי.

בעידן מנצ’יוס, האם לא היה פילוסוף נוסף שדיבר באותו נושא של הטבע האמיתי?

הפילוסוף גאו זי חקר גם הוא אודות הטבע האמיתי. אחת המחשבות שלו הייתה שהטבע אמיתי יכול להיות טוב או רע, וכי העובר ברחם יכול להיות טוב או רע. 

האם יש דבר כזה?

הפילוסוף שונצי אפילו האמין שהטבע האמיתי הוא רע. שכל הטבע האמיתי של האנושות הוא רע. וכי רק לאחר שהתינוק נולד, עליו להתחנך ולעבור הכשרה שתהפוך אותו להיות טוב.

אולם דוקטרינת  Huai Xuanמאמינה שדרכם של קונפוציוס ומנצ’יוס, ותמצית הקונפוציאניזם, הבודהיזם והטאואיזם מכירים בכך שלב התינוק הטהור הוא לגמרי טהור.

אז אם היה “טוב טהור” לפני הלידה, מדוע אנשים רעים וטובים מופיעים לאחר הלידה? מדוע יש הבדל כזה?

בעקבות המהות שמאחורי שלוש הדתות, Huai Xuan מאמינה שמדובר בבעיה של השמיים המאוחרים. חלק שומרים על הטבע האמיתי שלהם וחלק לא. 

במצב של שמיים מאוחרים, הטבע האמיתי הופך ללב האנושי. 

במהלך השלב של השמיים המוקדמים, הטבע האמיתי הוא טהור לחלוטין, אך בשמיים המאוחרים, הלב הוא טוב ורע. 

זוהי נקודת המבט הבסיסית ביותר שלHuai Xuan . 

אם נקודה זו אינה נתפסת, הרי שללימוד כל שאר הדוקטרינה אין כל משמעות.

לדבריו של ליו ז’י טאנג, זהו העיקרון הבסיסי העומד מאחורי הקונפוציאניזם, הבודהיזם והטאואיזם. 

כמו שרק אמרנו, הבודהיסטים אומרים “לראות עם לב צלול”. 

מה אתה רואה? 

אתה רואה את הטבע האמיתי.

הטאואיסטים אומרים “טיפוח האמת על מנת להזין”. 

מה אתה מזין? 

מזין את הטבע האמיתי.

הקונפוציוניסטים אומרים “למצות את העיקרון בכדי לממש”. 

מה אתה מממש? 

מממש את הטבע האמיתי.

כולם מגיעים לאותו הטבע האמיתי! והטבע האמיתי הזה הוא השמיים המוקדמים. 

זה ניתן לך באופן טבעי, וזה טוב טהור.

הנושא השני הוא השיטה.

העיקרון, בהיותו ברור, מבדיל בין שמיים מוקדמים ומאוחרים, ולאחר מכן, מבקש להחזיר את הטבע האמיתי, ללא קשר באיזו אחת משלוש הדתות מחליטים לצעוד על מנת להשיב טבע אמיתי זה. זה ברור.

עם זאת, כיצד לשחזר את הטבע האמיתי?

Huai Xuan מנסח זאת בארבע מילים, “שמירת השקט, התבוננות בתנועה”. 

אנו עשויים לקרוא לזה – השיטה להחזרת הטבע האמיתי או המטרה – שתיהן בסדר.

האחת שומרת על השקט והשניה מתבוננת בתנועה.

באופן כללי ניתן לחלק אותה באופן הבא, שמירה על שקט היא פנימית בזמן שהתבוננות בתנועה היא חיצונית. 

אתה יכול גם לשייך זאת למושגי הלמידה הגדולים של: מיון עצמי, הגעה לידע, כוונה כנה, לב נכון, טיפוח עצמי, משפחה בהרמוניה, שליטת הארץ ושלום תחת שמים.

על מנת לסכם זאת, ישנם שני דברים ברורים, האחד נקרא שמירה על שקט והשני מתבונן בתנועה.

שמירה על שקט, מדבר על העצמי של האדם, על גופו של האדם, על מה שקראנו לו זה עתה פנימי, זה מתחיל ממיון עצמי, הגעה לידע, כוונה כנה, לב נכון – כל הדרך לעיבוד וטיפוח העצמי, זה מגיע עד לדרגה החמישית. 

זה מוזכר בפרק הראשון של ארבעה ספרים – הלמידה הגדולה, “דרכה של הלמידה הגדולה היא על ידי הגעה לבהירות אודות המעלה המאירה, על ידי הימצאות קרוב לאנשים, ועצירה [רק] בטוב האולטימטיבי. 

אז חמשת הפריטים הראשונים, הם פנימיים, עבור העצמי, ממיון עצמי, הגעה לידע, לב כנה, לב ישר, כל הדרך לעיבוד וטיפוח העצמי. זוהי מיומנות טיפוח פנימית.

ובהתבסס על המיומנות הפנימית, אחד דוחף אותה כלפי חוץ אל הרמוניה משפחתית, שליטה במדינה ואל שלום תחת השמים, עד שכתוצאה מכך המשפחה תתאחד, המדינה תישלט בצורה טובה והעולם יהיה בשלום. 

הלמידה הגדולה אומרת, “לדברים יש שורש והתבטאות. לפרשיות יש התחלה וסוף, לדעת מה מגיע קודם, ואז האחד קרוב לדאו.”

חמשת הפריטים הראשונים, מיון עצמי, הגעה לידע, כוונה כנה, לב נכון עד הגעה לטיפוח ועיבוד העצמי, הם השורש, הדממה וההיבטים הפנימיים.

בעוד שהסדר המשפחתי, השליטה במדינה והשלום תחת השמים הם הביטוי וההיבטים החיצוניים.

כך אמר מר Zhitang Huai Xuan:

“שקט ותנועה, טפח את שניהם, שורש וביטוי, טפח את שניהם.”

 Huai Xuan לימד אותנו להיות אדם לדוגמה, לשאוף לחכמה ולעשות את שהלמידות הגדולות מלמדות אותנו. טפחו גם תנועה וגם שקט, טפחו גם שורש וגם ביטוי, ממיון עצמי כל הדרך לשלום תחת השמים.

על זה מדברים בהנחיית  Huai Xuan– טפח קודם את העצמי ואז עזור לאחרים לטפח עצמם”

במצוות המשפחה, “לטפח את עצמי כדי לטפח אחרים נמצא בלמידה הגדולה”
מיון עצמי, הגעה לידע, כוונה כנה כל הדרך לטיפוח עצמי הוא תהליך של “לטפח את העצמי תחילה”, להפוך את עצמך לאדם טוב. 

לארגן את המשפחה, לשלוט במדינה ולהביא שלום לעולם, היא הרחבה מהמשפחה למדינה ולעולם, זה החיצוני וזה “לטפח אחרים”. זו הכוונה במשפט “טפח גם פנימי וגם חיצוני”. טיפוח העצמי הוא השורש, ועזרה לאחרים לטפח היא הביטוי. זה נקרא “טיפוח שורש וגם ביטוי”.

 בספרו הזכיר  Huai Xuanלעיתים קרובות לטפח את השקט והתנועה, או “טפח שניהם, החיצוני והפנימי, טפח שניהם, הביטוי והשורש”.

לעתים קרובות הוא הזכיר את שמונה המילים הללו..

לקריאה נוספת אודות הדרך של Huai Xuan ומחבר המאמר – ירון זיידמן, לחצו כאן.

תורגם על ידי אתר הרפואה הסינית.

0 0 votes
דירוג הכתבה

טומס שטיין שניידר

בן 33, גר בגליל. מטפל ברפואה סינית, דיקור וצמחי מרפא
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x